Państwo będzie wspierać telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

Informację o przywróceniu finansowania projektu przez rząd podał portal Goniec powołując się na informację od Moniki Rosy z Koalicji Obywatelskiej. Padły również dodatkowe informacje m.in. o możliwości wsparcia linii pomocowej działającej obecnie przy Biurze Rzecznika Praw Pacjenta. Jak podała Monika Rosa z KO, według szacunków Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (która prowadzi projekt) potrzebne jest finansowe wsparcie na poziomie ok. 7 mln rocznie. Dofinansowanie telefonu zaufania było jednym z postulatów przedwyborczych KO i znalazło się w dokumencie "100 konkretów na 100 dni".

Jak wyglądała walka o utrzymanie projektu?

Reklama

O działanie projektu walczyła zarówno fundacja, jak i część środowiska edukacyjne. Za kadencji rządu PiS projekt otrzymywał dofinansowanie, które pokrywało jego zapotrzebowanie na poziomie 5 proc. budżetu. W 2022 roku rząd całkowicie wycofał się z finansowego wspierania projektu. Temat wzbudził głośną dyskusję w mediach, a fundacja rozpoczęła walkę o podtrzymanie działania telefonu zaufania. Wsparcie zadeklarowały osoby prywatne, prowadzono zbiórki i głośne kampanie medialne z prośbą o pomoc.

Walka o utrzymanie projektu zbiegła się w czasie z informacjami o pogarszającej się sytuacji psychiatrii dziecięcej w Polsce. Zwiększone zapotrzebowanie na telefon zaufania dla dzieci i młodzieży odnotowano również w trakcie pandemii COVID-19, a później po wybuchu wojny na Ukrainie. Jak podaje Goniec, dzięki pomocy darczyńców fundacja była w stanie uruchomić pomocową linię telefoniczną w języku ukraińskim.

Reklama

Dramatyczne statystyki

W lutym 2023 fundacja podała statystyki dotyczące działalności Telefonu Zaufania. Pracownicy fundacji zauważyli drastyczny wzrost zapotrzebowania na profesjonalną pomoc psychologiczną wśród dzieci i nastolatków. Z danych raportu fundacji za rok 2022 można dowiedzieć się m.in., że konsultanci telefonu [źródło fdds.pl, dostęp: 22.12.23]:

  • przeprowadzili 52 896 rozmów,
  • podjęli 885 interwencji ratujących życie dziecka (dla porównania – w 2018 podjęto 346 interwencji),
  • odnotowali o 130 proc. więcej zgłoszeń o samookaleczeniach (w porównaniu z poprzednim rokiem),
  • odnotowali o 180 proc. więcej zgłoszeń o zamiarach samobójczych (w porównaniu z poprzednim rokiem),
  • odbierali średnio ok. 27,6 razy dziennie rozmowy od dzieci i nastolatków zgłaszających problemy lękowe.

Telefon Zaufania 116 111 działa 7 dni w tygodniu, całodobowo. Na stronie 116111.pl użytkownicy mogą również skorzystać z pomocy za pośrednictwem czatu.

Telefony zaufania dla dzieci i młodzieży

Z myślą o szeroko rozumianej pomocy dzieciom i nastolatkom stworzono wiele projektów, które obejmują m.in. możliwość skorzystania z telefonu zaufania (lub czatu online). Oto wybrane numery telefonów, na które dzieci lub nastolatki mogą dzwonić w sytuacji zagrożenia:

  • 19288 Młodzieżowy Telefon Zaufania (dostęp pon.-pt. 15:00-19:00),
  • 800 12 12 12 – całodobowy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka,
  • 800 080 222 – całodobowa infolinia pomocowa dla dzieci, nastolatków i rodziców,
  • 800 120 226 – bezpłatny Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie (dostęp pn.-pt. godz. 9.30-15.30),
  • 800 119 119 – bezpłatny telefon zaufania Towarzystwa Przyjaciół Dzieci (dostęp codziennie w godz. 14:00-22:00).