Brain teasers – sprawdź, czy myślisz kreatywnie

Logiczne myślenie nie zawsze jest proste, a rzeczy oczywiste dla dziecka nie muszą będą oczywiste dla dorosłego. Jeżeli pomagałeś kiedyś dziecku w rozwiązywaniu zadania z matematyki, wiesz, że odgadnięcie reguły ćwiczenia może przysporzyć wiele trudności. Dzieci mają naturalną zdolność do myślenia nieszablonowego i tworzenia kreatywnych rozwiązań. Sprawdź się w prostych (?) zagadkach stworzonych m.in. dla uczniów szkół podstawowych przez nauczycieli z portalu weareteachers.com.

Pamiętaj, że nie w każdej łamigłówce chodzi o wykorzystanie matematycznej reguły. Twórcy zagadek chcą raczej sprawdzić kreatywność myślenia poza standardowymi zasadami. Licz w pamięci lub na kartce. Aby nie psuć ci zabawy wszystkie pytania wydzielamy w oddzielnym akapicie, wyniki znajdują się poniżej.

Reklama

Zagadki matematyczne (nie tylko) dla uczniów

  • Zagadka 1: Stwórz prawidłowe równanie w którym użyjesz ośmiu cyfr "8" i funkcji dodawania, aby uzyskać wynik "1000".
  • Zagadka 2: Jak ułożysz lub zmodyfikujesz równanie "81 x 9 = 801", aby przybrało prawidłową formę?
  • Zagadka 3: Pomnóż wszystkie numery z klawiatury telefonu. Jaki wynik uzyskasz?
  • Zagadka 4: Stwórz prawidłowe równanie matematyczne używając cyfr "2, 3, 4, 5" a także znaku dodawania i równości.
  • Zagadka 5: W jakim wypadku równanie "9 + 5 = 2" jest prawidłowe?

Rozwiązania zagadek

Rozwiązanie 1: 8 ósemek, dodawanie i 1000

Zadanie wydaje się dość proste. Na początek warto ustalić największą możliwą liczę, w której "zmieścimy" ósemki – pierwszym wyborem będzie "888". Po odejmowaniu "1000 – 888" zostaje liczba "112", z której wydzielimy 5 kolejnych ósemek.

Rozwiązanie: 888 + 88 + 8 + 8 + 8 = 1000

Rozwiązanie 2: równanie "81 x 9 = 801"

W tym wypadku trzeba faktycznie mocno ruszyć głową. Przy pierwszym podejściu rozwiązujący zadanie będą próbować różnych działań matematycznych – głównie mnożenia lub dzielenia. Tym razem zagadka jest dość trudna i wymaga raczej nieszablonowego podejścia do łamigłówki. Proponowane rozwiązanie polega na kompletnym odwróceniu cyfr równania, czyli dosłownie na "postawieniu równania na głowie":

108 = 6 x 18

Rozwiązanie 3: mnożenie cyfr z klawiatury

Z tą zagadką nie powinno być najmniejszego problemu. Część rozwiązujących może starać się wykonać mnożenie "od ręki" tworząc skomplikowany wynik. W rzeczywistości wystarczy szybkie spojrzenie na klawiaturę. Wśród cyfr pojawi się "0", zatem wynik mnożenia wszystkich cyfr może być tylko jeden: "0".

Rozwiązanie 4: równanie z cyfr "2, 3, 4, 5"

To kolejna, dość łatwa zagadka, dobra na rozkręcenie kreatywności ucznia. Rozwiązujący zadanie nie musi tworzyć skomplikowanego równania, ale jedno z uwzględnieniem dwóch działań dodawania. Twórcy zagadki proponują następujące rozwiązanie – wynik po obydwu stronach równania to "7".

2 + 5 = 3 + 4

Rozwiązanie 5: łamigłówka "9 + 5 = 2"

Twórcy zagadki proponują, aby równanie potraktować mocno umownie. W tym wypadku standardowe rozumowanie matematyczne na pewno się nie sprawdzi. Rozwiązujący zadanie może dość długo szukać głównej reguły lub… myśleć jak dziecko. Jak się okazuje, uczniowie szkoły podstawowej dość szybko wpadli na nieoczywiste rozwiązanie patrząc na wskazówki zegara. Zagadkę można rozwiązać jeśli przyjmiemy, że cyfry równania oznaczają godziny:

9:00 + 5 godzin = 2:00 (po południu)

Przyznaj, jak szybko wpadłeś na to rozwiązanie?