Zagadka matematyczna. Dyskusyjne nawiasy

Jak w przypadku większości podobnych łamigłówek, tak i dla poniższego równania głównym wyzwaniem jest kolejność działań. Popatrz na równanie i zastanów się, od czego zaczniesz. Mnożenie, potęgowanie, a może dodawanie?

6² ÷ 2(3) + 4 = ?

Reklama

Użytkownicy Twittera zaczęli od działania w nawiasach, następnie obliczyli potęgi. W dalszej kolejności wykonali działanie mnożenia, dzielenia, dodawania i odejmowania. Taka kolejność działań zaowocowała następującym równaniem i wynikiem.

Reklama

6² ÷ 2(3) + 4 = 6² ÷ 6 + 4 = 36 ÷ 6 + 4 = 6 + 4 = 10

Czy uzyskałeś podobny wynik? Zastanów się jeszcze raz nad kolejnością działań – chciałbyś coś zmienić?

Prawidłowe rozwiązanie równania 6²÷2(3)+4

Wynik "10" – za którym opowiadała się duża część internautów – nie jest niestety prawidłowym. Jak się okazuje, kluczem do rozwiązania jest oczywiście kolejność działań. W podanym równaniu faktycznie najpierw należy wykonać potęgowanie, ale następne w kolejności będzie dzielenie. Dopiero później należy wykonać mnożenie, a na końcu dodawanie. Prawidłowy zapis rozwiązania równania prezentuje się następująco:

6² ÷ 2(3) + 4 = 36 ÷ 2(3) + 4 = 18(3) + 4 = 54 + 4 = 58

Prawidłowy wynik równania to 58.

Ściąga matematyczna: Kolejność wykonywania działań

Przypomnijmy proste zasady rozwiązywania wyrażeń arytmetycznych. W pierwszej kolejności wykonywane jest zawsze działanie w nawiasach (poprzeczka wyżej to złożone równanie z kilkoma nawiasami, ale wtedy również obowiązują podobne zasady). Po obliczeniu działania w nawiasach kolejność rozwiązywania równania jest następująca:

  • potęgowanie liczb,
  • mnożenie lub dzielenie (działania równorzędne),
  • dodawanie lub odejmowanie (działania równorzędne).

Proste? Niekoniecznie. Co zrobić, gdy w równaniu pojawią się wyłącznie działania na tym samym poziomie (równorzędne), bez nawiasów i potęg? W takim wypadku zasada rozwiązywania jest bardzo prosta. Należy kierować się "od lewej do prawej", czyli wykonywać działania równorzędne zgodnie z kolejnością zapisu.